חיזוק הגוף הנשי
אפריל 9, 2018
שיעור פילאטיס
אפריל 9, 2018
הצג הכל

יוגה לשרירי הבטן והגב

כיצד תורמת פעילות יוגה לחיזוק שרירי הבטן ויציבות הגב

היום הדבר כבר מוכח מדעית: לתרגול היוגה, גם במשך זמן קצר ביום, יש יתרונות רבים ומשמעותיים – הן ברמה הרגשית, הן ברמה המנטלית ובעיקר ברמה הפיזית. היוגה מסייעת להשתקם במהירות רבה יותר מפציעות, מסייעת לפתח גמישות, מאפשרת להעמיק את הנשימה ולנצל את מלוא שטח הריאה, משפרת את מחזור הדם ומחזקת את שרירי הגוף השונים. במאמר זה נתמקד בעיקר ביכולתה של היוגה לחזק את שרירי הבטן ואת יציבות הגב.

איך תרגול היוגה עובד על השרירים?

תרגילי היוגה כוללים מספר היבטים המשפיעים על שרירי הגוף. הפן הבסיסי ביותר הוא הגברת המודעות עצמה לשרירי הגוף השונים. במהלך תרגול תנוחות היוגה (המכונות "אסנות"), התלמיד מפתח מודעות לחלקים השונים בגוף השותפים בתנוחה. כאשר שריר מתאמץ, באמצעות הפניית המודעות ברמות הגבוהות ניתן להרפות אותו ולאפשר לגוף להיות במצב של מנוחה והרפייה גם בזמן ששרירי הבטן או הגב מתאמצים מעט יותר על מנת להחזיק את הגוף בצורה יציבה במהלך ביצוע האסנה.

בעוד בתרגול משקולות או בפעילות מאומצת במכון כושר מטרת הפעילות היא להרוס את השריר ולבנותו מחדש, בתרגול היוגה התהליך הוא הפוך. פיתוח מודעות לשריר בזמן הפעלתו וכאשר הגוף נח מאפשר בנייה נכונה שלו, ויכולת ההרפייה מאפשרת לשריר לעבוד בהתאם למגבלות הגוף. תנוחות היוגה השונות מפתחות את הגמישות הטבעית של השרירים, ובאמצעות תרגול "התארכות" השרירים השונים נמתחים ומתארכים בצורה טבעית לאורך זמן.

בניית יציבה נכונה

חלק מתרגולי היוגה עובדים על היציבה הנכונה של הגוף. תרגולים בעמידה, תוך שמירה על התארכות עמוד השדרה, מכפות הרגליים ועד לצוואר, מוסיפים מודעות ליציבה הנכונה של הגוף. במיוחד במערב, רבים אינם עומדים נכון, הגב מכופף מעט (במיוחד בקרב אנשים היושבים שעות מרובות מול המחשב), הצוואר משוך קדימה או מטה, ויש העומדים בצורה שפופה מבלי לשים לב.

תחום נוסף הבונה את היציבה הוא איזון המשקל בין כפות הרגלים במהלך התרגול. תרגילי עמידה שונים מאפשרים מודעות למעבר משקל הגוף מצדו השמאלי של הגוף לימני, קדימה או אחורה, ומתרגלים מנוסים מסוגלים למצוא את נקודת המרכז, האחראית על היציבה הנכונה.

איך לשמור על יתרונות היוגה גם לאחר התרגול?

טעות נפוצה של מתרגלים רבים היא הפסקת השמירה על המודעות לשרירי הגוף השונים, ליציבה ולהתארכות בחיי היום יום – לפני השיעור ואחריו. אף על פי שבשיעור היוגה הם מסוגלים לשפר את היציבה ולהעניק לגב את התמיכה לה הוא זקוק באמצעות ההתארכות, לאחר השיעור הם חוזרים לישיבה שפופה, מאפשרים לכתפיים ליפול מעט ומאבדים מעט את היתרונות שהגוף השיג במהלך התרגול בשיעור.

אספקט נוסף הוא התעלמות משמירה על הגוף במהלך ההליכה או בפעילות ריצה שלא במהלך השיעור. בעוד שיעור היוגה מתבצע ברגליים יחפות, הזמן שלפני השיעור ואחריו משמעותי אף הוא, כאשר חוזרים לנעלי הספורט ולפעילות היום יומית. היתרונות הרבים של היוגה לשרירי הגב ואפילו לשרירי כפות הרגליים עשויים להישחק בשל שימוש בנעליים שאינן מתאימות לצורת כף הרגל ולמבנה שלה, דבר היוצר חוסר איזון גם ביציבה עצמה. חשוב להמשיך לטפל בגוף גם בזמן הליכה ממושכת או קצרה באמצעות נעליים אורטופדיות מותאמות למבנה כף הרגל, חגורת תמיכה לגב ואביזרים נוספים, על מנת להפיק את המרב מתרגול היוגה.

כתבות נוספות:

אפריל 9, 2018

יוגה לגברים

אפריל 9, 2018

שיעור פילאטיס

אפריל 9, 2018

יוגה

אפריל 9, 2018

טיפים לתזונה נכונה